Kakadu & Arnhemland! Memories for life! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu Kakadu & Arnhemland! Memories for life! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu

Kakadu & Arnhemland! Memories for life!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 Juli 2009 | Australië, Darwin

Kamak (hallo) allemaal!:D

Ja ik ga weer een toer doen waar ik helemaal zin in heb! Mijn excuse voor de lange verhalen, maar toch bedankt dat jullie het altijd maar weer lezen SUPER!!!!:D
Deze week neem ik jullie mee naar Kakadu!



30 juni

Vandaag ga ik afscheid nemen van Antti waar ik 22 dagen mee heb samengereisd! Hij ging nog voor een esky kijken voor zijn auto en daarna zou hij mij afzetten in de stad! Ik ben meegegaan naar al die winkels en uiteindelijk had hij er 1 gekocht, ik had op de camping al afscheid genomen van Sien en Arthur! Antti had mij afgezet in de stad en daar stond ik weer met al mijn spullen op straat! Ik ging naar het hostel toe en heb daar een kamer geboekt al mijn spullen in de kamer gezet '' The Youth Shake' heet het hostel wel een goed hostel alleen alles is zooo duur niet normaal. Een hostel was ik niet meer gewend maar 1 ding weet ik wel een camping vind ik toch leuker vervolgens kwam mijn roommate binnen en hebben we heel leuk gepraat, ik heb wat dingetjes gedaan en daarna lekker in het park gaan liggen. Die avond belde Christina opeens op en ze vertelde mij dat ze in Darwin is en of ik een biertje wou drinken! Nou het was een hele gezellige avond. Ik had al mijn spullen al klaargemaakt voor de volgende dag de backpack in de luggageroom en eten gemaakt en toen lekker gaan slapen!

1 juli

Voor de deur zat ik te wachten op mijn groep ' Territory Expeditions ' om 06:30 uur kwam Heath naar mij, de jeep was aan de overkant met al wat mensen erin! n totaal waren we met 10 mensen lekker rustig, 1 nederlander Roy, 1 duitse Carolin, 1 Zweedse Johan, 1 Ier Dirk, 2 schotse, Emma en Richard, 2 engelse Drew en Nick en de tourleider is Heath we maakte voort richting Kakadu wat ongeveer 200 km van Darwin is verwijderd! Kakadu is 1 van de World Heritage en de naam Kakadu komt van ' Gagudju '' dat is een taal van de Aboriginals deze taal word gebruikt in het noorden. Onderweg komen we opeens in een mistbank terecht waardoor we 5km p/h gaan rijden en inhalen had ook geen nut dus maar gewoon in de auto blijven zitten en rustig aanrijden maar door dat miste we wel de krokodillen cruise! Helaas was er niks aan te doen om maar gewoon te blijven zitten! Na ongeveer 30 minuten was het opgehouden en hadden we even een break!
Die eerste dag zijn we naar Ubirr gegaan waar allemaal rockart was en het was erg indrukwekkend! Vele generaties terug waren mensen al bezig met ht tekenen! In Dreaming painting word rood, geel, zwart en wit gebruikt! Ook gebruiken ze hun eigen bloed als een kleur! Meestal tekenen ze een kangeroe, Barramundi, schildpad, krokodil, slangen! Ook tekenen ze alle organen en de botten, hier in Top End kleuren ze heel anders dan is Alice Springs. Hier tekenen ze Rock en in Alice gebruiken ze dotts dat is dat ze puntjes! Ook nog iets anders als wij een vallende ster zien doen wij een wens maar de Aboriginals denken als er een vallende ster is dat er iemand snel ziek word of gestraft word ze zien de vallende ster als een speer!
Verder was het onwijs gaaf om al dat art te zien heb genoten! Vervolgens zijn we ook nog naar een Aboriginal cultural centre gegaan De Aboriginals van Kakadu staan bekend als ' Bininj/ Mungguy' mensen, zo worden ze de Aboriginals genoemd en ' Balanda' zijn de non- Aboriginals!
Vervolgens zijn we ergens gaan lunchen waar ook krokodilen waren dat was bij Ubirr en daar is ook de grens tussen Kakadu en Arnhemland! We hebben voor die avond hout gezocht voor het vuur en zijn naar Jim Jim Billabong gegaan om daar het kamp op te zetten nou natuurlijk werden we allemaal doodgestoken door de muggen! We sliepen in tenten maar zonder buitenhoes dus steeds konden we nog de sterren zien het was heel gezellig er was een leuke klik tussen iedereen!

2 juli

Ontbeten en het kamp laten staan vandaag gaan we naar de Twin Falls en de Jim Jim Falls!
1 uur rijden van het kamp starte we de off -road waar de echt een 4 WD voor nodig heb! Je kan de falls alleen betreden in het droge seizoen omdat in regen seizoen alles ' flood' is de onderwater staat! We hadden een wandeling naar de Twin Falls voor 1 uur ongeveer en dat ging lekker steil omhoog en het zweet zat echt overal!:P Maar als je dan eemaal boven was zag je het uitzicht en zag je hoe onwaarschijnlijk mooi het was! Als je over de rand keek zag je nog wat water naar beneden vallen en de Twin Gorge!
We liepen verder waar we gingen zwemmen lekker even afkoelen ook hebben we daar geluncht!
En op naar Jim Jim Falls we moesten over grote stenen klimmen om naar een klein paradijs te kunnen komen haha:P Na 45 minuten klimmen kwamen we bij de Plunge Pool! De pool werd omringd door een geweldige 150 meter hoge cliff! We hebben daar 2 uur vertoefd en gezwommen totdat we de wand van de cliff bereikt hadden en zagen we opeens 2 doden kikkers en bloedzuigers!:P We doken het water in en zwommen snel terug hahah:D We hadden weer hout gezocht voor het kampvuur en die avond hadden we krokodil, kangeroe en buffalo op het menu! Met Carolin en Johan hebben we tot 00:00 am lekker gekletst en bij het vuur gezeten!
Het was een TOP dag vandaag!

3 juli

Alles opruimen en naar nog een pool! Vandaag zou ik afscheid nemen van de groep omdat ik nog een dag naar Arnhemland ga en hun gaan weer terug naar Darwin. Na weer een heerlijk duik genomen te hebben hahahah ja ik heb wel een hard leven hier hoor, ik doe ook nog wel wat hier haha:P:P! Na de duik gingen we lunchen en pakte Heath de tent en de matjes waar ik op kon slapen haha hij vertelde mij dat ik hier gedropt zou worden, nou het was ergens in the middle of nowhere. Ik geloofde het eerst natuurlijk niet maar naarmate hij bleef zeggen dat het wel waar was vond ik het niet meer zo leuk worden! hhahaha Leuk hoor mijn in de maling nemen en dat gaat ook soms zo makkelijk haha!
Nee hij nam mij mee naar Jabiru wat 40 km van de grens verwijderd is! Hij zette mij daar af en ik heb afscheid van iedereen genomen en bedankt voor 3 SUPER TOFFE dagen het waren toffe mensen en vond Kakadu een groot avontuur!
Ik heb ingecheckt en naderhand heb ik mijn tent opgezet en daar zat ik dan in me uppie! Ik heb even naar het ' dorpje ' gegaan het heeft een Westpac, Bibliotheek, supermarkt, kerk en wat campings! Vervolgens heb ik lekker bij het zwembad gelegen en 1 biertje genomen! Ik ging naar de tent en opeens komt er een meisje naar mij toen en die vraagt aan mij of ik aan het liften was. Omdat ik helemaal alleen was hahah :P

4 juli

Vroeg op en de tent opgeruimd, ben bij de receptie gaan zitten en gaan wachten op mijn bus! 08:30 uur kwam hij aan en maakte we voort naar Arnhemland. We gingen de grens over en waren in Arnhemland waarvoor je toestemming moet vragen om in dat land te komen! Met een verbluffende omgeving kwamen we aan in Gunalanya ( Oenpelli) dat is een Aboriginal community met 1400 mensen! Het heeft een politiebureau, supermarkt, artgallery! Ik was even stil toen we hier aankwamen het was zo anders dat in de steden! Don onze reisleider had ons verteld wat we wel en niet moesten doen als we met Aboriginals sproken. De Aboriginals maken meestal geen oogcontact met je omdat ze zich dan ongemakkelijk voelen, vraag of je een foto mag maken etc! Toen we bij de artgallery aankwamen zagen we daar 3 vrouwen zitten die manden aan het maken waren en als je verder liep zag je mannen die aan het schilderen waren! Don ging opzoek naar een vrijwilliger die ons mee op de heuvel wilde nemen en uiteindelijk had hij Noel gevonden een Aboriginal. We reden een stukje en toen kwamen we bij heuvel aan! We liepen omhoog richting de eerste art kunsten!
Noel vertelde ons allemaal dingen over de arttekeningen en ook dat we er niet aan mochten komen omdat het ongeluk zou brengen en ook al miljoenen jaren oud was dat vertelde hij!
Hoe hoger we de heuvels opgingen hoe beter het uitzicht werd! Toen kwamen we bij een arttekening die heet ' Warramurrungundji '' of ik het engels ahha:P Mother Earth! Er zijn vele verschillende dialecten ook bij de Aboriginals. Meestal de taal die ze spreken zo heet ook hun stam of hun gebied! In het zuiden zijn we andere soorten Aboriginals en in de Centre ook!
Toen we de top bereikt hadden zaggen we de community en het landschap! Als het regen seizoen is dan staat bijna alles onderwater! We hadden lunch op de top van de heuvel en dacht ik ga een praatje maken met Noel! We hadden echt een leuk gesprek ik vroeg allemaal dingen over ijn culture en hij vroeg waar ik vandaan kwam enzo ! Ik ben blij dat ik naar hem toen gegaan ben. Later bedankt hij mij dat ik met hem een praatje gemaakt had hij vond dat erg vriendelijk. Ook vertelde hij mij dat hij heel graag andere landen wilde zien! Hij is in Arnhemland geboren en nu maakt hij arttekeningen en zijn vrouw maakt manden!
Ook heeft hij mij wat woordje geleerd in Aboriginals haha:D !
We gingen terug naar het culture centre en ik heb een tekening gekocht, ik heb Noel bedankt en wij gingen terug richting de Darwin!
Wat een GEWELDIGE ervaring, ik heb er eigenlijk geen woorden voor ik heb nu een heel ander beeld van de Aboriginals dan dat ik eerst had!

5 juli

Heb gister nog 1 nacht in het hostel geslapen en vandaag heb ik uitgecheckt omdat ik vannacht de bus neem naar Darwin Airport
Heb mijn spullen opgeslagen en vanavond ga ik nog 1 keer naar de markets de Mindil Markets! Hé Duco ja dat waren de Mindil Markets op de foto's hahah:P:D!
En ik ga nog lekker in de zon liggen om toch wel een beetje bruin voor de dag te komen als mijn ouders komen hahah!
Gister was ik aan het koken en toen vroeg ik aan een jongen of ik zijn vork kon lenen en toen hadden we een leuk gesprek! En vandaag zag ik hem op een trap ergens buiten zitten en had ik met hem afgesproken om naar het park te gaan om daar lekker te chillen! Was echt gezellig, hij heet Jeremy en komt uit Frankrijk uit Parijs en is al 2 jaar aan het reizen en hij gaat nu naar Bali! Ik ben met Miki naar de Mindil Markets geweest en om 02:45 uur staat mijn nacht airport shuttle naar Sydney!
Ik zal ook op het airport wel weer lekker mijn tas op orde brengen lekker omdat ik toch niks te doen heb!
Morgen kom ik om 13:00uur in Sydney aan WHOEHoe hahahah



Ja Dames en Heren ik ga weer afsluiten en het volgende verhaal komt volgende week ergens als mijn ouders er ook zijn:D Ik vind het heel spannend om ze na 9 maanden weer te zien!

Bobo ( bye bye)



  • 05 Juli 2009 - 09:37

    Jippes:

    yeaahh eerste
    klinkt weer goed allemaal:D
    x

  • 05 Juli 2009 - 10:33

    Trudy:

    Hoi Avonturier,

    Zo dit is snel achter mekaar.
    Ik heb nog geneens je ander verhaal kunnen lezen.
    Dat is me nog niet gebeurt.En het was niet zo lang,dus ik dacht effe glijk lezen.Gaaf man om ook een ander beeld te zien van het land,en ook van die mensen(ABIROGINALS)
    Dat vindt ik zelf ook altijd leuk.
    Maar je heb al zo veel mee gemaakt.Dat mag je nu ook laten zien aan je ouders en je zusje.
    Maar geen rare beesten en insecten he dan gaat ze lekker gillen,
    Nou veel plezier met ze,Maak er een gezellige en leuke maand van,maar dat zal wel lukken.
    Gr van Moon.

    Doeiiiii Avonturier.
    Byeeeeeeeeeeeee xxxxx


  • 05 Juli 2009 - 16:56

    Kim:

    YVEEEEEEEEN oehhh nog 1 dagjee
    KUS

  • 05 Juli 2009 - 19:59

    Maroëlla:

    Heey Yven deze tourklonk ook weer enorm spannend..
    Geniet van je ouders en kimmie!!!

    Dikke kus

  • 09 Juli 2009 - 06:23

    Anita:

    Hoi hoe is het daar in het verre Australie, hebben juliie al leuke dingen gedaan.
    Hier gaat het goed Ashley verveelt zich een beetje en gaat iedere dag naar oma met haar waveboard om op het sarendamplein te spelen en vanmiddag ben ik vrij om samen wat leuks te doen.
    Geniet er lekker van en ik zie uit naar juliie verhaal en de eerste foto's .

    Dikke kus uit overschie

  • 09 Juli 2009 - 11:00

    Ed En Wil:

    Hallo Yvonne,

    Wat gaat de tijd toch snel hé. Je verhalen zijn nog steeds superrrrr!!!! en steeds maak je weer nieuwe dingen mee en wordt je weer een evaring rijker.

    Maandag 7 juli? Spannend, zelfs ik was zenuwachtig! Verslaap ik me niet, zijn er geen files, komen je ouders wel op tijd aan op Schiphol. Altijd maar beren zien die er niet zijn. Uiteindelijk is het allemaal vlekkeloos verlopen en waren we op tijd. Na het inchecken hebben we nog lekker een bakkie leut gedronken en zo rond half één hebben we (Larissa was er ook bij) gedag gezegd tegen je ouders en Kim. Ja hoor, daar gingen ze door de douane en nog even zwaaien. Spannend hoor zo'n lange reis. Maar ze weten waar ze het voor doen.

    Eindelijk kwam twee dagen later dan dat berichtje dat ze goed aangekomen zijn en weet het thuisfront dat de vakantie nu echt gaat beginnen. Wij wensen je samen met je ouders en zus een onvergetelijke vakantie toe. Geniet van de vakantie en van elkaar.

    Veel liefs en dikke XXX
    Ed en Wil

  • 12 Juli 2009 - 14:18

    Janetheolov:

    Hoi allemaal, zal ik maar zeggen want als je dit leest zijn Koos Pia en Kim ook gearriveerd en hopen wij dat jullie het ontzettend naar je zin hebben en veel mooie en leuke dingen gaan doen. wij gaan naar canada.VEEL GROETJES en voor PIA een hele fijne verjaardag toegewenst nemen jullie een lekker wijntje en wij zeggen PROOST!!

  • 13 Juli 2009 - 18:31

    Wil:

    Hoi Yvonne,

    Zo zie je maar hoe ik me kan vergissen. Het moet natuurlijk maandag 6 juli zijn. Hebben jullie het gesellie zo met ze'n allen? Jullie gaan vast en zeker nog heel veel lol en plezier met elkaar maken. En natuurlijk nog heeeeel veeeeel zien.
    Veel liefs XX Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 71538

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Hit the road with my Liefke, Piefke, Pafke, Poefke

01 December 2011 - 14 December 2011

One of my dreams come true! Climbing Kilimanjaro

26 Juni 2010 - 29 Augustus 2010

2 maanden de ervaring proeven van de animatie!!

31 Januari 2010 - 27 Maart 2010

Een nieuw avontuur tegemoet!

Landen bezocht: