Totaal andere wereld! Taiwan! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu Totaal andere wereld! Taiwan! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu

Totaal andere wereld! Taiwan!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 Augustus 2009 | Taiwan, Taipei

(Ni hao)

Hier boven staat hallo ahha! In het taiwans en daar achter hoe je het uitspreekt! I'm in Asia!


19 augustus

Vroeg op gestaan en ben pannekoeken gaan maken! Rond 08:20 uur kwam de shuttle mij ophalen en ben ik naar internationale airport gebracht! China Airlines daar heb ik ingecheckt, mijn tas was verrassend 18,5 kg!
Op naar de paspoortcontrole en daar werd mijn stempel in mijn paspoort gezet! 'Departure Australia 19 august 2009' Ging naar de winkels en heb daar wat gratis cocktails gedronken ahah! Gate 10 daar moest ik heen en vanaf daar zag je de hele stad Sydney! What a Beauty!
Met mijn laatste meatpie :p heb ik naar de stad gekeken en afscheid genomen voor de laatste keer!
Heb snel nog een hostel geboekt in Taipei omdat ik toch best laat aankom!
11:35 uur ging de gate open en konden we naar binnen!
Na 20 minuten keek ik naast mij en dacht hoort er niet nog iemand naast mij te zitten? Nou echt het hele vliegtuig was halfvol! Relax voor mij want ik kon liggen of zitten hoe ik wilde! Na een 8 uur lange vlucht van films kijken en eten!Was het toch best relax op het ene scherm had ik een film en op het andere scherm zag ik waar we vlogen TOPPIE toch!:D Met een wijntje erbij een een bak met rijst vermaakte ik mij wel!
Toen we over Taiwan vlogen zaf je alleen maar lichtjes echt bizar! We waren gelandt en al gelijk vroeg de man achter mij wat ik in Taiwan ging doen! Ik uitgelegt en hij vertelde mij hoe ik het beste naar de stad toe kon gaan!
Een mooie stempel van taiwan in mijn paspoort en daar gingen we op naar de bagage wat echt te lang duurde! Ik kwam met een man in contact die vroeg waar ik heen ging en ook die legde mij uit hoe ik daarheen moest, maar gek genoeg moest hij ook met de bus en zei hij tegen mij dat hij op mij zou wachten en dat we samen met de bus zouden gaan! Ik heb geld uit de muur gehaald en daar gingen we een kaartje kopen voor de bus wat de vriendelijke meneer voor mij had gekocht! Ik kwam buiten en er kwam een wamrte golf over mij heen! NIET NORMAAL.
In de bus had ik geen idee wat ze zeiden, ik wist dat ik er bij de eindhalte uit moest Taipei Main Station!
Maar omdat ze het niet in het engels zeggen maar natuurlijk in Taiwans snapte ik er geen bal van! Het leek op het station en iedereen stond op dus ik ging er ook maar uit!
Mijn hostel was in een gebouw op de 22ste verdieping op de Zhong Xiao W R NO 50 hahaah! Ik moest opzoek naar het hoogste gebouw en daar in de buurt zou het zijn! Nou 1 ding ik had het gebouw gevonden maar het bleek dat het alleen maar kantoren waren dus ik dacht:' KUT en nu!' Maar ik wist dat het niks opschoot als ik in paniek zou raken dus gelukkig bleef ik rustig! Toen dacht ik maar het hostel is op nummer 50 en nu zit ik bij 66! Dus opzoek naar 50 en ja hoor daar was het! Ik ging naar de 22ste verdieping en daar kwam ik aan in een soort familie complex! Ik werd naar mij kamer gebracht en de receptie man moest erg lachen om mijn grote backpack!
Mijn kamer was op de 20 ste verdieping en ik had een hele kamer van 7 personen voor mijzelf! HEERLIJK en dat voor 14 euro voor 2 nachten! Gratis ontbijt, gratis internet!Koffie en thee de hele dag gratis! Gedoucht en ben ik even rond gaan lopen, alles is zo druk en soms stinken sommige straatjes zo erg of er ergens een lijk ligt! Wilde wat eten halen en kwamen in een 24 hours shop waar het bier verkopen, heininken, taiwans bier! Dim Sum echt alles! Ik kijk mij ogen uit niet normaal! En die taal, is een touw aan vast te knopen!

20 augustus

Vandaag werd ik vroeg wakker maar het leek al zo laat! Ik kijk op de klok die buiten aan een lichtbord vast zat er daar stond 11:00 uur ik dacht:' Kut weer lekker laat! Ik naar de receptie waar ik vroeg hoelaat het was! En het bleek dus gewoon nog 7 uur te zijn! Dus nog steeds gratis ontbijt, toen ik uit het raam keek zag ik de stad maar dan met een kleine laag smok erover heen! Heb een tijdje achter het internet gezeten en toen heb ik nog een tijdje in de lonely planet zitten kijken waar ik heen moet!
Na een tijdje te hebben gezeten ging ik ervoor!
Ben naar de Taiwan Railway Station gegaan en toen kwam ik opeens in een ondergrondse shopping mall! Het is niet normaal hoe groot het allemaal is, uiteindelijk ben ik bij de goede metrolijn uitgekomen en heb ik een dagtrpper genomen voor het openbaar vervoer! Het is leuk hier als je een ticket koop voor de metro krijg je een muntje! Aan het einde van de reis valt het in een bakki en wordt het weer opnieuw gebruikt! Hetzelfde met de dagtripper dat kost je 200 NT en als je de kaart terug brengt dan krijg je 50 NT terug! En het treinstation is ook zo modern allemaal tv hangen er, er staan poortjes voor het spoor zodat je er niet in kan vallen en je moet in de rij staan als je in de metro wilt!
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Longshan Temple! Dat is een hele beroemde tempel, toen ik daar aankwam waren ze allemaal bezig met bidden en muziek maken! Iedereen kreeg wierrook en met dat moest je dan gaan bidden naar god! Ook lag er allemaal fruit op tafels dat was voor alle vaders, grootvaders, vrienden die allemaal omgekomen zijn! Daar ben ik een Japanse vrouw tegen gekomen Masabi heet ze! We maakte een praatje en zijn rond gaan lopen bij de tempel evenlater zijn we ook ergens gaan eten! Ergens bij een nightmarket, ik kreeg een kaartje met het menu maar begreep en geen snars van hahaha! Gelukkig heeft Masambi uitgelegt wat het allemaal is! We hadden gekozen voor een varkenssoep en rijst met gehakt!
Nou als ik aan varkenssoep denk dan denk ik dat het vlees van het bot al af is! ahahah:P:D Nou mooi niet die vrouw had gewoon bot en al in een bol met water gegooid wat evenlater wel bouillon trekt en ook nog een stuk groenten erin! Die Japanse die ging wel maar ik moest toch even 2 keer nadenken! Maar kom op ik ben nu hier dus gewoon eten, ik de stokjes gepakt en ben ik het vlees eraf gaan halen! Uiteindelijk was het nog best lekker!
Daarna hebben we afscheid genomen en ben ik naar het Nationale Memorial Hall gegaan! Echt een onwijs groot gebouw met schitterende tuinen omringd! Toen in in de wijk belandt was zag het er veel schoner uit en netter! Die wijk is ook veel nieuwer dan waar ik zit!
De hall is een herdenkings voor de president en voor soldaten! Nou geloof het of niet als je binnenkomt dan staat er een reuzeachtig standbeeld ben de president en 2 lijfwachten de wacht te houden!
Wat ook echt leuk is om te zien is hoe ze elk uur van wacht verwisselen! Ik heb de tijd opgenomen het duurt 15 minuten!
Vervolgens heb ik een heel leuk gesprek gehad met een vrouw die mij heeft laten zien waar ik naartoe moet gaan wat ze aanraad!
Op naar Taipei 101 dat is de hoogste tower van de wereld! Hij is gebouwt in 2004 en is 510 meter hoog maar voordat ik daar in ging heb ik mijn eerst Taiwanse beer gedronken hahaha heerlijk zo'n biertje!Op naar de Tower, het was echt een doolhof als je naar de tower wilt moet je eerst door een hele shopping mall etc! Een ticket gekocht en toen we in de lift zaten gingen we naar de 91ste verdieping en jullie geloven het nooit ik geloofde het zelf bijna niet1 We waren boven in een tijd van 37 seconde op een hoogte van 500 meter! En wat een uitzicht was daar zeg ongelooflijk je kon de rivier die en de bergen FANTASTISCH maar ook uiteraard de stad en het was niet zo'n klein stadje! Een joekels van een stad de zonsondergang was mooi en toen kwamen de lichtjes te voorschijn! Helaas was het een beetje bewolkt en het was nog steeds erg warm! Rond 21:00 uur is het nog steeds 30 graden en erg vochtig! De mensen zijn zo vriendelijk hier ze helpen je overal mee echt schitterend! Zo was ik opzoek naar de MRT ( railway station) en ik vroeg het aan een vrouw en die liep gezellig met mij mee naar het station! En weer thuis!

21 augustus

Vandaag ga ik met het openbaar vervoer reizen! aahh Ik ga naar het noorden van Taipei richting Yeliou, daar zijn geological wonderen ontstaan! Ik moest het busstation opzoeken alleen aangezien hier alles in taiwanse staat kan ik het niet lezen:P:P Na een beetje rondlopen kwam ik aan bij het busstation! Met handgebaren en wat engels was ik op de bestemming, die bus vertrok 5 min later ! Het was zoooo heerlijk cool in de bus met airco! Het leuke is hier hebben ze verschillende bussen het kan zo maar zijn dat je in een tourbus zit of gewoon in een bus in NL! Het duurde even voordat we Taipei uitwaren vooral met al dat verkeer! Wat een diebelen hier zeg! Iedereen was aan het toeteren naar elkaar en iedereen rijd maar gewoon ergens heen maak niet uit of jij op die baan zit! Ook hebben ze heeel veel scooters hier, dat is 1 van de makkerlijker manieren om hier van A naar B te komen! Maar misschien haal je B wel niet! Na 1 uur rijden kwam ik op plaats van bestemming! Wat een schitterend rit was dit zeg, ik stapte uit en ben gaan lopen gelukkig was het ook in het engels vertaald waardoor ik het makkelijker kon begrijpen! Onderweg kwam ik een Chinees koppel tegen en met hun ben ik naar het park gegaan! Yeliou is een vissersdorpje, overal zie je winkels met levende vissen echt bizar sommig kraampjes ligt gewoon het vlees in de buitenlucht echt bizar en soms stinkt het ook zo erg!
Eemaal aangekomen daar ben ik eerst naar het vistor centre gegaan aangezien ik helemaal nat was! Evenlater ben ik rond gaan lopen in het park met wat hele leuk vormen van steen hahaha! Echt ik hield het niet meer na 1 uur daar lopen ik moest afkoeling hebben! Ik heb wat gegeten en gedronken en ben daarna weer verder gegaan op naar de busstop weer! Volgende stop Keelong dat is ook een grote stad wat aan het water ligt! Toen ik daar aankwam moest ik het busstation vinden! Ik vragen aan een politieman maar die begon chinees terug te praten maar dat ging een beetje moeilijk haha! Ik een beetje rondlopen komt er opeens een man naar mij toe die in het engels gaat praten en begin mij te helpen de busstop te vinden
echt de mensen zijn zo vriendelijk hier! Ik moest de bus hebben naar Jioufen hier heb je allemaal markets!
Het bevind zich op een berg en vanaf daar heb je schitterend uitzicht, hier kost een busticket iets van 95 NT dat is iets meer dan 3 euro maar dan zit je wel 2 uur in de bus van dat punt naar Taipei! Ik heb daar een beetje rondgelopen en ben over de markt heen gegaan en echt ongeloofelijk wat een eten daar! En ook dingen waarvan je denkt ' What the f**k is this' ahahah Maar echt verder was de markt SUPER! Het was zo'n gezellig dorpje, ik ben ergens een ice tea gaan drinken met uitzicht over de bergen en de zee! SCHITTEREND!!!!:D
Nou wat rondgelopen in het dorpje heb ik de bus gepakt naar Taipei voor 95 NT en ben ik 2 uur gaan zitten en met een man gaan praten ! hahaha
In Taipei weer belandt, uitgekomen in Taipei Railway Station nou het is niet normaal hier wat een DOOLHOF! Heb denk ik wel 20 min rondgelopen, maar uiteindelijk wat gegeten!

22 augustus

Vandaag vroeg opgestaan en ga ik met Wataru naar het Taroke Nationaal Park! We gaan een Gorge bezoeken daar, we moeten de trein nemen van Taipei naar Hualien! We wilde de trein nemen van 08:15 uur maar alles was vol omdat het weekend was, nou ik kan je zeggen dan is het nog drukker man en het is al zo druk normaal doordeweeks laat staan in het weekend!
We hadden uiteindelijk een ticket voor 09:55 uur! Het kostte ons 800 NT iets van 17 euro voor een return ticket de hele reis duurde maar liefs 2 uur en toen waren we in Hualien! en wilde met de lokaalbus naar de gorge maar dat kwam niet uit dus hebben we een tour genomen voor 600 NT en moesten we even wachten voordat de tour begon rond 13:05 uur kwam iemand ons ophalen en nam hij ons mee naar een busje wat totaal niet op een touringbus leek! Een grijze van met 8 stoelen erin en daar gingen we haahha wat andere mensen ophalen! Het duurde ongeveer 30 minuten voordat we het park inkwamen! En we kwamen die onwijs grote gorge binnengereden met bergen waarvan de top verdween in de wolken! BEAUTY,, de bergen zijn zo hoog en het water blijf stromen zo hard! Daarna zijn we verder de gorge ingereden en zagen we tempels in de bergen staan! Uiteindelijk kwamen we bij een dorpje uit waar we fruit hebben gekocht, we zijn richting een markt gegaan aan de zee en hebben we daar een soort omelet gegeten met tonijn en ei! JAMMIE:D
We werden weer afgezet bij het Station en namen de trein terug naar Taipei! We hebben Japans gegeten en zijn lekker gaan slapen en tot mijn grote verbazing sliep ik niet alleen! met 6 andere mensen!

23 augustus

Lekker uitgeslapen en gerelax, rond een uur of 13:00 uur ben ik met Waterunaar Danshui gegaan een vissersdorpje waar we lekker gegeten hebben, ook heb ik een typische Taiwanse toetje gegeten! Schaafijs met mango en daar overheen dikke melk soort siroop! Nou ik eten hahaahha het was nhet begin niet zo lekker maar daarna werd het beter en beter ! Mijn mond was wel bevroren hahh, je kan er ook andere dingen overheen doen, soms doen ze er sweet corn overheen en kitneybeans! Nou hahaha ik vond dit wel lekker! Daarna zijn we nog een bierje gaan drinken en toen zijn we terug gegaan naar Taipei! Hebben we een Memorial gebouw bezocht wat echt SCHITTEREND was!
Vanavond laatste avond in Taipei morgen vlieg ik naar Hong Kong en blijf daar dan voor 6 dagen!

Echt jongens Taiwan is zo mooi land de mensen zijn zo vriendelijk eerst dacht ik jeetje wat moet ik daar! Maar het is zo de moeite waard om hier heen te gaan er wonen 21 miljoen mensen op die kleine eiland wat misschien 100 km groter is dan NL!

Dit was een GEWELDIGe eerste ervaring van Azie nu Hong Kong!


Dikke Kus Yvonne XXXXXXXX:D

  • 23 Augustus 2009 - 16:52

    Maroëlla:

    Wow.. mooi verhaal en wonderbaarlijk.. Had het me niet zo voorgesteld.
    Succes Yven

  • 23 Augustus 2009 - 17:47

    Bassie:

    Heeey Yven,

    Wat benijd ik je toch enorm. Jij hebt méér verschillende mensen in één jaar aangesproken dan Adriaan en ik in ons hele leven! Een echt wereldreizigster. Ik moet maar zien of me dat ook lukt als ik dat ga doen, maar je hebt vast een paar tips voor me. Geniet er nog even van en veel plezier in Bangkok!.

    Kus!

    Bassie

  • 24 Augustus 2009 - 07:16

    Sjoerd:

    Lieverd!

    Moet je verhaal nog even goed lezen, beetje begin en de hoofdlijnen gehad... Grote respect voor jou... Jemig flik je maar toch even in Taiwan.. Je hoort nooit iemand over dat land, jij slaat een boekje open en daar gaat ze. Super tof en wat een leuke foto´s.

    Tering jij zit daar gewoon nog. Zo top! Over een uur wordt ik met een ouwe fiets in Leeuwarden gedropt door me pa en begint mijn eerste dag op het HBO... Zo zenuwachtig en het gevoel dat Australië een droom is geweest.. Haha ik heb jou verhalen nog!
    Volgende week verhuis ik.. spannend!

    Lieverd heeel veel plezier daar nog. Geniet (maar dat doe je toch wel). Pas goed op jezelf en volg je hart (die zit toch op de goede plaats ;)).

    Hele dikke kus!
    Sjoerd.

  • 24 Augustus 2009 - 09:54

    Anita:

    Hoi Yvon, fijn dat alles goed gaat en weer super foto's.
    Wij hebben ook een leuk weekend achter de rug met paradie Overschie.
    Er waren leuke artiesten zoals van Velzen en Alain Clark, Jeroen vd Boom en Walter Kroes en Kane erg leuk en Ashley had een fiets gewonnen een echte opoe fiets rood wit blauw.
    De fiets werd uitgereikt door Mario Been van feijenoord.
    Veel plezier in Hongkong
    Veel liefs uit Overschie xxxxxxxxxxxxxxx

  • 25 Augustus 2009 - 08:14

    Trudy:

    Hoi Avonturier

    Ik heb je verhaal nog niet goed gelezen.
    Maar uiteraard wel je foto.Lijk me ook een mooi land.En lukt het met die stokjes eten of val alles eruit hihih.
    Op dit momente zitten wij lekker in SPANJE mooi weer.Moon heb ze laptop bij zich ik dacht ik ga effe buurten en toen zag ik jou verhaal.Ik dach glijk effe wat schrijven. en die SANGRIAS die smaken toch goed.Nou nog effe de wereld verkennen dat mag je dadelijk weer doen in ROTJEKNORR.
    Gr van mij en MOON uit het zonnige SPANJE.

    ADIOS AVONTURIER XXXX

  • 27 Augustus 2009 - 15:01

    Ed En Wil:

    Hoi Yvonne,

    Jeetje zeg dat je dit allemaal mee maak. Echt super! Het was een korte reis in Taiwan maar je verhalen zijn groots.En nu in HongKong, spannend hoor. Geniet ervan en we lezen je ervaringen weer mee. Veel plezier nog met alles wat nog komen gaat.

    Liefs XX Ed, Wil en de meiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 71431

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Hit the road with my Liefke, Piefke, Pafke, Poefke

01 December 2011 - 14 December 2011

One of my dreams come true! Climbing Kilimanjaro

26 Juni 2010 - 29 Augustus 2010

2 maanden de ervaring proeven van de animatie!!

31 Januari 2010 - 27 Maart 2010

Een nieuw avontuur tegemoet!

Landen bezocht: