2700 km door the Outback naar Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu 2700 km door the Outback naar Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne Schuurman - WaarBenJij.nu

2700 km door the Outback naar Adelaide

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

07 December 2008 | Australië, Adelaide

2 december

Je gaat één lange weg over, wat je om je heen ziet is één en al vlakte met struiken, geen huizen af en toe een tankstation waar je dan even stopt maar dat is ook om de 300 km!
En dan moet je nog 1516km naar Adelaide reizen met een busje met daarin 19 mensen wat echt best wel krap was.
Die eerste dag zijn we richting Kings Canyon gereden dat was ongeveer 4 uur rijden en hebben we ons kamp opgezet bij Kings Creek.
Eerst een heerlijke duik genomen in het zwembad en daarna het kampvuur aangemaakt en het eten bereid!
Dit was zo stoer we zaten om het kampvuur te eten en daar zijn we ook gaan slapen, onder de sterren slaap je dan. Onbeschrijfelijk mooi gewoon.

3 december
We werden 05:30 uur gewekt, ik was één van de laatste die uit die slaapzak kwam maar hij lag zo lekker ahah en lag met mij muziek in mij oren dan hoor je het al niet zo goed allemaal.
Ontbeten en ingepakt en zijn we richting Kings Canyon gereden en daar hebben we een TOP wandeling gemaakt.
Ik kan het eigelijk niet beschrijven, je liep een berg op en als je dan omkijk zie je een uitgestrekte vlakte met NIETS, totaal niets.
En loop je een stuk verder en dan sta je tussen rotsen en meertjes.
En opeens zwem je ook gewoon in een meer en als je omhoog kijk zie je rotsen, met zulke mooie vormen.
Ik heb van Kings Canyon genoten, ook al was dat soms even moeilijk omdat je ook goed op moet letten waar je loop omdat er ook best veel losse stenen liggen. Sjoerd en ik die bleven maar foto's maken tot dat de toerleider ons steeds kwam halen en zei tegen ons dat wij maar voor moesten gaan lopen. Nou ik zei:' Nee dat ga ik niet doen ik wil best wel doorlopen maar ik zit niet meer op de middelbare school, ik ben op vakantie.' Nou maar hij liep ook best snel maar goed de foto's zijn in iedergeval wel gelukt.
Na een GEWELIDGE wandeling gemaakt te hebben, gaan we door naar Uluru nog 4 uur rijden ongeveer. Onderweg zien we eerst nog de Tafelberg, waarvan veel mensen dachten dat het Uluru is. Hij lijkt er dan ook wel op. Na nog 2 uur rijden komt Uluru inzicht samen met ' The Olgas'.
Het ging regenen maar die leider zei:'Als het gaat regenen zie je op Uluru allemaal watervallen stromen.' Dus wij daar heen gegaan maar de regen brak niet door! Maar als je daar eemaal bij Uluru staat is het ZOO groot, je ziet Uluru op een plaatje en dan kan je het niet voorstellen dat jij daar nu staat, die berg is MEGA groot. Natuurlijk een uitgebreide fotosessie gehouden en zijn we om Uluru heen gereden pffff fantastisch! We rijden richting de zonsondergang, als de zon op Uluru gaat schijnen word hij zo mooi, hij bloeit helemaal rood op.
Daarna naar het kamp gegaan maar aangezien we allemaal best moe waren hebben we lekker gegeten en naderhand lekker in de buitenlucht geslapen. Ik vind dat zo lekker om in de buitenlucht te slapen is eens wat anders dan in de tuin te slapen haha.

4 december

Jeetje wat gaan het toch snel hé
We werden 04:00 uur gewekt maar ik werd weer niet wakker en bleef tot 04:30 uur liggen. We gaan naar de zonsopgang van Uluru, wat vet jammer is, dat het bewolkt is. We hebben geen mooie foto's kunnen maken maar we lekker daar ontbeten.
Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt om Uluru wat echt heel mooi en interessant is. Om elke hoek is weer wat anders en dan maakt het ook zo mooi en ook die meertje die je dan ziet wat je totaal niet verwacht bij Uluru. Uluru is de vrouwenberg en The Olgas is de mannenberg.
Deze wandeling duurde 3, 5 uur ongeveer en het regende. Je bent hier 1 keer in je leven en dan gaat het regenen.
Daarna zijn we naar een cultuur centrum gegaan, waar je informatie kan vinden over de levenswijze, cultuur etc van de Aborginals.
Het was heel interessant, die kunstwerken die hun maken vind ik zo mooi ik raak er helemaal geinspireerd door. Hier denk ik ook echt na over wat ik wil als ik thuis ben. En als ik die kunstwerken zie wil ik ook zo graag tekenen, ik heb kleurpotloden gekocht zodat ik iets te doen heb en het is ook zo leuk.
Die middag hebben we lekker gechilled, ik heb gekeken in mijn Lonley Planet wat ik wil gaan doen hierna, ik wil fruitplukken zodat ik nog meer geld heb voor New Zealand.
We zijn nog even naar de supermark gegaan wie had ooit gedacht dat er een shopcentrum was haha.
Heerlijk eten gemaakt en genoten van een onvergetelijke zonsondergang. Biertje in de hand en eten erbij, en genieten!
We hebben die avond ook nog een spel gedaan, hetzelfde spel wat we op Fraser Island gedaan hebben VET grappig.
Weer slapen in de buitenlucht, tot 12 uur en toen begon het te regenen, ik werd natuurlijk niet wakker, maar na 10 keer getikt te zijn werd ik wakker, ik ben onder het dak gaan slapen maar naderhand kwam het water naar binnen, snel alle tassen op de tafels gezet en naar het washok gegaan waar we vervolgens weer zijn gaan slapen, nou ik heb heerlijk geslapen en wat een avond zeg haha.

5 december

Na een heftig nacht ben ik naar de zonsopgang gaan kijken, ik wist dat het bewolkt zou kunnen zijn maar ik zou spijt krijgen als ik het niet deed en inderdaad het was bewolkt maar ik zat daar helemaal alleen en ik zat te genieten van het moment als je naar Uluru en The Olgas kijk dan besef je opeens ik zit midden in de outback in Australie, bizar hoor.
Deze dag gaan we een wandeling maken bij de The Olgas wat echt een mooie wandeling is, ik vind de wandeling van The Olgas veel meer uitdaging in zitten dan Uluru maar Uluru vind ik toch mooier. Na een mooie wandeling gaan we rijden. Richting Cooper Pedy dat is ongeveer 8 uur rijden, eerst moeten we van Uluru naar Stuart Higway wat al 4 uur rijden is en dan nog 4 uur rijden is. Nou na een paar keer gestopt te zijn komen we rond 9 uur aan in Cooper Pedy. Bij Cooper Pedy zijn mijnen en slapen sommige mensen onder de grond ook zijn er wat winkels onder de grond en kerken. Vanavond slapen wij ook onder de grond, als je vanaf de high way het stadje ziet lijkt het wel of je in een hele enge film terecht komt ( The hills have eyes).
Ook bestaat dit stadje voor 80% uit mannen. We hebben een heerlijk pizza gegeten met een heerlijk biertje erbij.
Dit is zo leuke ervaring om onder de grond te slapen haha. Hopen dat we er morgen nog zijn.

6 december

Na een heerlijke nacht doorgebracht te hebben, moesten we weer inpakken voor de volgende rit.
Maar eerst gingen we naar het Opal museum. In Cooper Pedy word Opal gevonden. Heeeeeel lang geleden was de Outback een ocean en bleef er allemaal Opal achter op de bodem van de zee. En toen er geen water meer was vonden de mensen het Opal. In Cooper Pedy werd dat ook gevonden, je heb blanke Opal en dat is het minste waard, maar ook zwarte Opal en soms kan dat wel oplopen tot een prijs van $ 2000. Omdat de temperatuur in de zomer kan oplopen tot 60 graden wonen de mensen onder de grond, die hebben de huiskamer meestal 8 meter onder de grond en is er een contstante temperatuur van 20- 25 graden.
en ook gewoon de slaapkamer en keuken en douche alles is onder de grond.
Het huis kan doorlopen tot een diepte van 30 meter.
Er zijn ongeveer nog maar 300 mijnwerkers in het stadje en de meeste zijn al met pensioen, dus als er nog vrijwilligers zijn.......Cooper Pedy word het dan! haha
Er gaan ook steeds meer mensen boven de grond wonen omdat er steeds minder plek komt onder de grond, mensen gaan nu ook steeds meer doen dat ze boven de grond hun huis bouwen, maar dan beneden slapen. Het was echt heel interessant.
En nu richting Port Augusta wat nog 287 km was onderweg gestopt en kwam ik in gesprek met een man die werkte bij een tankstation, hij had het even gehad zei hij, het was druk geweest en wilde even weg. Hij woont daar ook, al het personeel woont achter het tankstation dat kan ik mij dus even TOTAAL niet voorstellen! ik word al moe na 6 dagen de outback gezien het hebben. Maar waarom hij hier bleef waren de zonsopgangen en ondergangen. Die kan je nergens mooier vinden zei hij.
Verder gereden kwamen we nog een meer tegen maar er lag geen water meer in alleen maar ZOUT, het deed gewoon pijn aan je ogen en na 4 uur nog gereden te hebben kwamen we EINDELIJK aan in Port Augusta en guess what? We zijn uit de Outback.
We zien weer groen om ons heen en huizen en heuvels. We gingen boodschappen doen voor die avond. Nog een 40 min verder gereden te hebben kwamen we aan in Port Germein waar we gingen overnachten die nacht. Nou ik stapte de bs uit en ik kreeg kippenvel ik had het weer koud, ik liep weer met mijn vest aan en mijn wintermust en handschoenen, zo stom eerst smelt je haast weg en nu is het weer zo koud. Verder gaan met alles klaarmaken voor het avondeten, op het menu stonden kangeroeburgers met friet hahaha heerlijk met een biertje erbij. Daarna heb ik genoten van de zonsondergang aan de zee! Ik heb nog nooit zoveel zonsondergangen en opgangen gezien in 1 week ahaah.
We hebben het laatste kampvuur gemaakt en zijn even later nog even naar een local pub gegaan en nog wat gedronken en zijn daarna lekker gaan slapen onder de sterren bij het vuur.

7 december

Uitgeslapen tot 8 uur hhaha en gelijk mij spullen opgeruimd. Hue ons toerleider was een echt engels onbijt aan het maken.
Gebakken ei, tomaat, mushrooms, ui, baked beans en bacon. Goddelijke! We hebben ingepakt en zijn een wandeling gaan maken over de steiger. Het was echt even lekker uitwaaien, de wind door je haren. Nog even gepraat met wat local people die aan het vissen waren, ze hadden al lekkere krab gevangen wat vanavond op het menu zou staan bij hun. Naderhand zijn we naar de FLinder Range gegaan en hebben we een wandeling gemaakt. En zo hoeven we nog maar 239 km richting Adelaide, zo rijden we 2 uur door richting Snow Town nou de sneeuw is ver te zoeken hier haha.
Onderweg zien we nog een zoutmeer maar dat heeft een roze kleur echt heel leuk.
Nu rijden we verder naar Adelaide en komen daar rond 18:00 uur aan en gaan we opzoek naar een hostel.
En vanavond gaan we stappen in Adelaide om deze outback tour af te sluiten.
Verder wil ik weer in Adelaide gaan werken, het liefst bij een wijnboer/ wijngaard dat lijkt mij te gek, is het gelijk een goed leerproces.
Ik mis wel goede wijn hoor, hier drink je alleen maar Goone en soms word je daar echt strontziek van.
Ook moet ik hier naar de tandarts omdat allebei mijn vullingen eruit zijn dus loop ik hier met een heel gat in mijn mond!
En al mijn foto's op een cd zetten aangezien mijn USB stick vol is.
In Adelaide ga ik kerstmis vieren het is zo vreemd het is gewoon heet hier en je ziet allemaal kerstversiering hahaha
En ja ik ga mijn nieuwe jaar vieren in Sydney ahah zie je echt weer veel mensen zoals Chris, Shawn, Richard en mensen van deze tour ahhaah ik kijk er al naar uit alleen ik weet dat de helft van de wereld en de helft van Australie en natuurlijk de mensen uit Sydney daar zijn te raar is dat, maar ik vind ik ben hier nu misschien wel één keer in mijn leven dan moet ik dan!
Ik heb nu al zoveel gezien in 2008 van Australie, New South Wales, Queensland, Northern Territory en South Australia.
Tot eind december ga wil ik werken en dan ga ik met de trein of vliegtuig naar Sydney en gaat dan weer 1 januari weg, zodat ik daar niet langer hoef te blijven. En ik heb ook mijn ticket gekocht naar New Zealand op 16 januari vlieg ik naar Auckland en ga ik met Richard reizen voor ongeveer 1 maand.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat daar en stuur ook eens wat leuke foto's hahha naar mijn e- mail ( yvonneschuurman@msn.com) om te kijken hoe het gaat met jullie.
Groeten uit het zomerse Down Under
Ullepoepie X

P.S. ik heb ook nog filmpjes geplaatst wij hebben Nederlandse nummers geintroduceerd in Australie ahhahah neem een kijkje en laat even weten wat je er van vond! X

  • 07 December 2008 - 08:46

    Kim:

    heee wat een verhaal zeg door die outback wel heel indrukwekkend jammer dat er geen fotos opstaan.
    hier gaat alles goed ik zal binnenkort ook wel een keer wat sturen.
    veel avontuurplezier.
    DIKKE KUS

  • 07 December 2008 - 09:44

    Naomi:

    Klinkt nog steeds als de enige goede beslissing! Wat een mooi reisverhaal, ik geniet er elke keer weer van!
    Have fun!

  • 07 December 2008 - 10:16

    Adriaan:

    Nou nou je hebt wel de smaak te pakken he met je NEE tegen die reisleider, wat dacht je fuck you! Wel leuk. Lijkt me wel zwaar die tour, lange afstanden met een enorme hitte, moeten wij ook eens doen haha. Wat zei het ijskraamvrouwtje dat je eerder wegging dan afgesproken? Zo te zien heb je al weer heel wat nieuwe mensen leren kennen zo snel gaat dat daar. Nou weer effe lekker werken en op naar Sydney mate.

  • 07 December 2008 - 10:32

    Kimm:

    echt leuk je fotos en mooi KUS

  • 07 December 2008 - 11:36

    Duco:

    Yvon!!
    Echt super, heb al drie keer je foto's bekeken en denk telkens.. jaaa daar ben ik ook geweest-nu ben jij daar:D Echt superleuk! En je reist met allemaal leuke mensen dus daar ben ik ook blij om:) Leuk verhaal met mooie foto's yvon!! Wil meer, enne foto's- ik ga zoeken voor je!! Dikke kus en ik vind je echt een held!! Duuc

  • 07 December 2008 - 12:00

    Anita:

    Weer een prachtig verhaal, Verder gaat hier alles goed wij hebben net de kerstboom opgezet, jij heb er misschien nog geen erg in dat het over 18 dagen al kerst is. Maar toch in dat grote warenhuis was het al helemaal in kerstsfeer, ik zou er wel een dagje willen shoppen lijkt me geweldig.
    Wij gaan over 14 dagen naar duitsland daar ligt al 40 cm sneeuw dus kunnen ze lekker skieen.
    Veel liefs en blijf lekker genieten.

  • 07 December 2008 - 12:48

    Marco:

    He, wat een verhaal weer.
    Echt super stoer wat je allemaal weer mee hebt gemaakt.
    Geniet er maar lekker van.

  • 07 December 2008 - 17:57

    Andrea:

    Hee meis als je ni weet wat je moet doen ken je altijd nog een skihut opstarten voor die gekke nederlanders die naar aus gaan haha ziet er wederom erg gezellig uit meis allemaal ben steeds harder aan t sparen en krijgt steeds meer last van heimwee haha vond de foto van 'Annie's Place vooral erg leuk haha nou meid veel plezier nog dikke x annie

  • 07 December 2008 - 18:14

    J.I.P:

    volgens mij kom jij nooooiiit meer terug:P

    ..en ik heb geskied vandaag eindelijk in de zon:D
    ;)x

  • 07 December 2008 - 18:33

    Lineke:

    Hai yvonne,

    Nou dat is helemaal te gek zeg die outback.. en hele mooie foto`s meid.. en je zie er wel ondeugend uit hoor... in je outfit.. en jullie hebben heel wat afgereden zeg pfff.. lekker in de buitenlucht pitten ook te gek... was wel vreemd voor je van de warmte naar de kou moest je zeker gelijk aan het kikkerlandje denken hier,, leuk dat je in sydney ben met kerst... en te gek dat je ook nog eens naar ne zeeland ga maar je heb gelijk hor je krijg msschien maar 1 kans dus lekker er van nemen hoor
    zo die ondergrondse huizen wel tof maar zou niks voor maar zijn je lijk dan wel een holbewoner ghihi
    maar ik zie wel dat je een te gekke tijd heb ga zo door meid.. nou hier alles goed hoor meisie.. nou meid tot ullipoepie dikke kus....xxxxx

  • 07 December 2008 - 19:39

    Maaike:

    Heeey Yvon!
    hihi wat een leuk verhaal weer! en vooral je foto's zijn erg leuk! ziet er allemaal mooi uit daar.

    Have fun! X

  • 07 December 2008 - 22:27

    Trudy:

    Hoi Avonturier.

    Ik ben er weer voor gaan zitten en met een lekker wijntje uiteraard.Wat een mooie fotos heb je weer gemaakt.Weet je yvon soms zie ik bekenden dingen,Weet je waar van??? Van de reisgidsen voor het album wat we hebben gemaakt voor je.En natuurlijk een super verhaal.Ja ik ken dat in de MIDDLE OFF NOW WHERE.Dat had ik ook in USA toen we aan het travelen waren met de auto.Wel leuk om je in die slaapzak te zien en lekker in de buitenlucht,Gaaf die ondergrondse huizen ja dat lijk me wel wat ja hihihi.En dat stukje film was ook leuk,Het tweede filmpje dacht ik wat een chagereine.Maar het bleken niet allemaal nederlanders te zijn hihihi.Ja in een korte tijd heb je veel gezien al en je ben er nog maar net hihihi.Hier alles goed ja bijna kerst ik ga je zeker wat fotos toe sturen ik had er al wat gemaakt van de sneeuw hier, maar ik ga ze snel toesturen.3weken geleden was ik bij de TANDARTS T die jij ook heb ik moest je de gr doen van haar.ze vroeg naar je.Ja je heb ze nu wel nodig.Zal ik ze effe over laten komen hhahahah.Ik hoor je weer gauw.HEB JE HET PAKKETJE AL BINNEN VAN MIJ 21-11 WEG GEDAAN.Ik hoor het wel.Dikke Knuff van mij en Moon.

    BYE AVONTURIER xxxx

  • 08 December 2008 - 00:53

    Stefan:

    hoi ivone

    je maakt wel veel mee daar zeg ik wordt er gewoon jaloers van daar elke dag lekker weer hier is het alleen maar koud

    en ik moet elke dag werken en jij hebt lekker vakantie dat heb je goed gedaan nou veel susses daar met kerst en oud en nieuw en ow ja ik heb een nieuwe auto een opel tigra HIJ IS ECHT GAAF! ik ga zeker echt een keer naar australie ik wil het ook echt zelf meemaken nou feeste nog xxxxxxx stefan

  • 08 December 2008 - 20:05

    Tedje:

    Hey UP, Hoef niet te vragen hoe t met je is he..........! Waanzinnig die foto's waar de natuur werkelijk vanaf spat. Vooral dat bergje wil je voor mij ook een huisje daaronder regelen, lekker donker!
    En dan die video's met die NL nummers, ik zag toch dat ze niet allemaal even lekker meezongen, of was dat alleen een momentje....
    UP, lijkt mij ook bizar met die temperaturen kerst en NY te vieren strange......! Dan what the fuck is goone, hier zegt iedereen dat de aus wijn zo lekker is dusse wat strontziek? Offe zoek je gewoon de verkeerde uit/neem je teveel? Ok UP je weet t he taaitaai t

  • 11 December 2008 - 11:19

    Pia Schuurman:

    hoi meid van me hoe is die daar????.Hier is alles goed zo eindelijk je verhaal afgelezen,wat heb je weer een hoop meegemaakt zeg.En je droom komt nu uit he met oud en nieuw zit je gewoon in Sydney super.En je 2gaatjes zijn ook al weer gevuld.Hoop voor je dat je gauw werk vind en in de wijnbrance is echt is voor jouw.We gaan je zeker een paar fotos opsturen.Ga zo door met je avonteur i love you dikke kusssss mam.

  • 14 December 2008 - 20:19

    Margriet:

    Weer een gaaf verhaal!
    super hoor! En leuke foto's.
    Mijn broer zit nu in Adelaide en gaat vanaf 1jan ook lekrr rondreizen. Ik ben zelf mijn vakantie in AUSTRALIE al aan het plannen!! Jaja ik kom ook :D

    Veel plezier nog!!!
    Liefs margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 71574

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Hit the road with my Liefke, Piefke, Pafke, Poefke

01 December 2011 - 14 December 2011

One of my dreams come true! Climbing Kilimanjaro

26 Juni 2010 - 29 Augustus 2010

2 maanden de ervaring proeven van de animatie!!

31 Januari 2010 - 27 Maart 2010

Een nieuw avontuur tegemoet!

Landen bezocht: